| freedom ? |

waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa~
. ALHAMDULILLAH .
berlalu laa sudah tanggal 13 dis 2011
so,habis sudah laa perjuangan kami...

habis sudah?? jd?? freedom ?
"yaAllah kami bersyukur kepadaMu kerana perjuangan kami habis smpai disini "
amiiiin~maka ramai yg bersyukur..

. tapi .
betul ka sampai situ jak??
. kawan-kawan .
 .belum habis lagi laa perjuangan kita .
. belum freedom sangat laa selagi kita tak dapat result lagiii .
. bcOz .
we need to
'keep our relationship between us and Allah .
  our SPM result still not release .
the very best of what we have done in SPM examination is not guarantee for our SPM result . 
HE can change for whatever HE wants .
if we forget HIM , HE will forget us . 
bay in mind ,
just do what we MUST to do for HIM .
so , think about it .'
(copied frOm Nasz.status)

betul laa kan.
. freedom dari SPM jak pun kawan-kawan .
freedom pun freedom jugak
jangan lupa minta dengan Tuhan kemudahan kelancaran segala nya
untuk kertas-kertas kita yang diperiksa oleh pemeriksa. 
samasama kita minta dengan Allah supaya dapat pemeriksa yang baik
dan semoga semuanya perfectly done .

freedom punye freedom
buatlah bendabenda yang berfaedah ya kawankawan

ACTUALLY kawankawan :)
perjuangan kita TIDAK habis sampai disini sahaja.
masih banyak perjuangan yang belum diperjuangkan.
video

- SAHABAT -

. kejarlah Akhirat untuk dapat kebahagiaan diDunia .

ini sekadar untuk dikongsi sebagai peringatan
supaya kawankawan dan saya
tidak terlalu suka dengan freedom ni..
sekian,,yang betul semuanya dari Allah,
yang silap semuanya berbalik kepada diri saya sendiri :))
. sebab saya sayang kawankawan .

. by cikAnS .

Sijil Penentu Masadepan


Assalammualaikum w.b.t..
Alhamdulillah..bersyukur ke hadrat Illahi kerana dengan izinNya saya dapat lagi berceloteh di ruang blog ini.Nampaknya,anak kelahiran 1994 semakin gembira bila diisytiharkan bahawa 14 Disember 2011 akan berakhirnya SPM.Pelbagai rancangan sudah disusun rapi bagi memenuhi cuti panjang mereka.Ramai yang sedang memasang niat untuk bekerja mencari duit disamping pengalaman itu sendiri.Tidak lepas juga pada mereka yang ingin belajar memandu,menjahit dan ada pula yang terpilih mengikuti program PLKN.Mungkin bagi mereka yang mendapat PLKN pasti segala rancangan harus dilupakan,namun jangan sedih..pasti ada sesuatu yang lebih baik ALLAH nak berikan pada kamu kerana kamu merupakan insan yang terpilih.Walaubagaimanapun,dalam kita seronok nak merealisasikan hajat kita,saya nasihatkan agar kita janganlah lupa pada ALLAH.Seperti Madam Step kata pada jamuan akhir tahun form 5..janganlah lupa pada agama yang selama ini kita pelajari.Mungkin pada kita Madam adalah orang bukan Islam tapi tak salah sekiranya kita mengambil ia sebagai satu peringatan dan pengajaran,malu juga bila orang bukan Islam berkata begitukan...SPM dah pun selesai adakah kita patut berasa lega??Ek..jangan dulu..SPM merupakan penentu masadepan kita.Di sinilah titik permulaannya perjuangan kita.Kita mahukan sesuatu yang membawa kita kepada keredhaan ALLAH bukan kerana pada nama atau nilai.Semoga apa yang kita pilih untuk jalan kita yang seterusnya adalah dengan niat yang ikhlas.Jangan tersalah pilih,,kerana dunia ini takkan undur ke belakang tetapi sentiasa maju kehadapan.Janganlah kita asyik mengeluh dengan segala duygaan dan tanggungjawab yang diberikan kerana disetiap penghujung kesusahan kita itu pasti ada kesenangan.

Apa Salahnya Kahwin Awal ,,hehe

 


Aku: Ajib, aku rasa macam nak kawin la.

Ajib: Betul? Bila? 

Aku: ASAP.

Ajib: Asap apa? Mana pulak tetiba muncul asap ni?

Aku: As soon as possible la mangkuk hayun.

Ajib: Ouh okeh-okeh. Tapi sebelum tu aku nak tanya, kau sihat tak ni?

Aku: Yep, sihat walafiat lagi. Apsal?

Ajib: Ye la, angin tak kencang hujan tak lebat kau tetiba cakap pasal nak kawin. Mana la tau kau demam atau kena rasuk ke sampai cakap yang bukan-bukan.

Aku: Badigol kau. Aku serius ni. Cuba tengok muka aku ni ada gaya muka orang tengah main-main tak?


Ajib: Okeh-okeh. Kau serius. Maka aku pun harus jadi serius. Tapi kan, aku still ada kemusykilan lagi la.

Aku: Apa dia?

Ajib: Kau ni nak kawin awal, kau dah ada ke duit? Belum kerja dah berangan nak tanggung anak dara orang. 

Aku: Nikah khitbah kan boleh.

Ajib: Kemende nikah khitbah tu? 

Aku: Susah betul la dapat member yang banyak tanya ni. Senang cerita kau pegi link ni dan baca secara terperinci http://www.eperjuangan.com/2010/08/nikah-khitbah-satu-alternatif.html

Ajib: Ala, nanti la aku bukak. Malas. Kau story sikit boleh?

Aku: Member punya pasal, okey la aku cerita. Nikah khitbah ni, konsepnya gini. Kita nikah dengan perempuan tu, tapi tak tinggal serumah macam yang pasangan suami isteri selalu buat. Which means, kita still ditanggung oleh parent sampai la kedua-dua pihak dah ready nak tinggal bersama menjalani kehidupan sebagai suami isteri. Ada kefahaman?

Ajib: Ouh paham sikit. Tapi mesti tak best sebab takleh jumpa isteri kan?

Aku: Sapa kata takleh jumpa? Dah nikah tu, kau nak cium dia ke, peluk dia ke, bawak ehem-ehem ke, semua tu dah halal sebab dah nikah. Cuma atas faktor tanggungjawab nafkah tu je yang kau belum ada. Selagi kau tak tinggal serumah dengan isteri dan tak menjalani kehidupan biasa suami isteri, nafkah tu masih belum jadi tanggungjawab. 

Ajib: Jadi, kalau macam mana nak buat dengan isteri kalau tak tinggal serumah?

Aku: Kau ni memang la banyak tanya. Apa gunanya hotel?

Ajib: Ye tak ye jugak. Tapi bukan kah itu dah kira tinggal serumah?

Aku: Apa punya pertanyaan la kau ni. Ada ke orang jadikan hotel tu sebagai rumah diorang? Kalau kau kaya mungkin ye la. Lagi pun, menetap di hotel selama beberapa hari bukannya satu kebiasaan suami isteri yang dilakukan setiap hari dalam hidup. So, kau buat la dengan isteri kau di hotel tu puas-puas. Takde masalah punya.

Ajib: Tapi, kau yakin ke kau dah ready nak kawin ni? Mana tau nanti gaduh-gaduh, pastu cerai camtu je.

Aku: Sebab tu la kita kena cari sebanyak ilmu yang boleh buat masa ni. Lepas kawin pun kau still kena cari ilmu. Ilmu itu ada di mana-mana, sepanjang masa. Dengan ilmu la kau boleh jaga rumahtangga kau. Dan hanya orang yang muka tebal tak tau malu je yang sanggup cerai kerana bergaduh. Nanti nak kawin lagi kena keluar banyak duit lagi. So, logiknya tak ramai yang berani nak cerai time lepas kawin.

Ajib: Macam tu. Tapi kau tak rasa awal sangat ke nak kawin?

Aku: Tak elok melambatkan sesuatu yang baik.

Ajib: Kau ni kan. Cara kau cakap macam senang je benda kawin ni aku tengok.

Aku: Dah Islam memang mudah. Minda kita ni sebenarnya yang menyempitkan Islam. 

Ajib: Esehmen. Macam ustaz dah aku nampak kau ni. So, kau memang dah betul nak kawin la ni kan. Kau dah bincang dengan parent kau? 

Aku: Belum lagi. 

Ajib: Kau berani ke nak tanya parent kau?

Aku: Apa nak takut kalau buat benda yang betul. Kalau diorang tak nak aku kawin awal, aku bagitau la macam apa yang aku bagitau dekat kau sampai diorang yakin. Kalau aku jadi penakut, sampai bila-bila pun takkan kawin la jawabnya.


Ajib: Hmm... Okey. Kau tau tak, aku pun rasa macam nak kawin la. Hehee

* Cerita hanya rekaan semata-mata *



Tiada salahnya kahwin awal, asalkan niat kita baik seperti nak hindari maksiat dan jugak mendapat pahala beribadat (berkahwin merupakan salah satu ibadat yang dituntut). Tapi kawin lambat pun okey jugak, asalkan yakin yang dirinya dapat menahan godaan nafsu dan syaitan disamping mempersediakan diri.

Dari Ali r.a. sesungguhnya Rasulullah saw telah bersabda: "Tiga perkara jangan kau tangguhkan, Solat apabila tiba waktunya, Mayat apabila sampai, dan Bujang yang ditemukan sekufunya".

Jom kahwin!
(skadar kongsi2 crita jer..huhuhu..)

Aku Sayang Kamu,sahabat..


Assalammualaikum sahabat2ku...seminggu bercuti sudahpun berlalu,sejujurnya aku sangat merinduimu sekalian.Tidak sabar rasanya kembali ke sekolah dan bertemu denganmu..Tahukah kamu??aku sungguh sayangkan kamu sekalian.Tanggal 04 Januari 2007 bermulanya memori ini tercipta sehinggalah saat ini dan aku berharap ia akan berkekalan selama-lamanya.Segala suka dan duka kita kongsi bersama-sama.Pergaduhan dan perselisihan pasti takkan lari dari dunia persahabatan.Ketahuilah sahabatku,setiap pertelingkahan yang berlaku antara kita menjadi bukti bahawa kita saling menyayangi.Aku pasti,kita semua nak yang terbaik buat sahabat-sahabat kita kan??Tetapi..secara ikhlasnya dalam dunia persahabatan kita tetap ada kekurangan yang perlu diperbaiki.Tanpa kita sedari,,kekadang kita hanya pentingkan diri sendiri.Lebih-lebih lagi situasi kita yang hampir dengan exam besar SPM.Kita hanya fikirkan exam, exam dan exam sehingga kita abaikan tanggungjawab kita sebagai sahabat.Mungkin ya..pada kita langsung tak punya masalah..namun siapalah kita mahu menilai diri kita.. hanya orang yang melihat sahaja yang sedar.Aku begitu malu sekali dengan sikap junior2 kita.Kita sering ditegur oleh guru disiplin kita yang mengatakan perbuatan junior2 kita adalah atas dasar ikutan daripada senior mereka.Mesti semua orang menafikannya kan??? Ya..memang bukan kita yang mengajar tapi kita lah  puncanya.Kemesraan antara kita kadang2 terlalu berlebihan.Gurauan kita sungguh keterlaluan dan inilah puncanya para junior tidak ada sikap hormat malah lebih memberanikan diri mereka membuat perkara yang bukan2.Sedar tak,,akhlak puteri sekolah kita semakin runtuh.Fikirlah sendiri dan tolong jangan nafikan ia tetapi selidiklah sendiri  untuk mencari hakikat kebenaran itu sendiri.Sebagai pelajar yang berstatuskan sekolah agama kita seharusnya sudah memiliki sifat kewanitaan ..walaupun memang sukar untuk menjadi matang,,tapi itulah hakikatnya  bahawa kita seorang pelajar perempuan yang sudah diasuh dengan pendidikan agama lebih-lebih lagi umur kita sudah mencapai 17 tahun.Tak salah untuk kita bergurau tapi janganlah sampai boleh menggegarkan satu sekolah..hehehe,,gurau je,,maksudnya jangan sampai kecoh2.HUH! nampaknya aku harus meninggalkan dulu blog ni,,sebelum itu...maafkan aku atas segala ketelanjuran kata2 ini dan segala pesanan dan teguran adalah untuk aku dan semua.Andai kemarahan akan timbul di sukma hatimu..ampunkanlah daku..dan leraikanlah kemarahan itu kerna kemarahan itu adalah bukti kelemahn kita.Anyway..bersahabat dengan orang sepertimu banyak mengajar aku untuk mengenal erti persahabatan.Sekian daripada saya..Mrs.7oNe.
~AKU SAYANG PADAMU~
FIKIRLAH SEGALA APA YANG BERLAKU

10 Nasihat Untuk Orang Bercinta

www.iluvislam.com
Oleh : ibnulatef

Berikut adalah nasihat-nasihat berguna untuk orang-orang yang bercinta:
1. Janganlah kau membiarkan kemanisan bercinta dihirup sebelum engkau berkahwin dengan 'si dia'.
2. Bercintalah kau dengan nya dengan sekadarnya. Kelak mungkin 'si dia' mungkin bukan jodoh untukmu.
3. Jika kau ingin berbahagia seumur hidup, tahanlah dirimu untuk berbahagia sebelum kau berhak menjadi milik 'si dia'.
4. Jika engkau menyintainya, binalah asas perkahwinan dengan tidak melaggar syariatNYA.
5. Kebahagiaan yang kau lihat sebelum berkahwin hanya palsu, yang hakikinya adalah selepas kau diijabkabulkan.
6. Jikalau engkau inginkan pasangan hidupmu yang terbaik untukmu, maka engkaulah yang patut menjadi yang terbaik dahulu.
7. Membina keserasian sebelum berkahwin bukanlah dengan cara ber'dating', cukuplah sekadar engkau tahu apa yang perlu kau tahu.
8. Bercintalah untuk mencapai cintaNYA.
9. Jika engkau masih belum bercinta, tahanlah dirimu untuk bercinta sehingga yakin cinta tersebut membawamu ke gerbang perkahwinan.
10. Jangan biarkan nafsumu dengan cinta yang tidak diterima disisi ALLAH, kelak ALLAH akan tarik kebahagian darimu.
Setiap nasihat ini mungkin tidak relevan kepada seseorang. Mungkin ia juga relevan kepada seseorang yang lain.

Sedingin Cinta Ibrahim

www.iLuvislam.com
Fahd Razy*
editor : kasihsayang


Cinta seperti hujan yang berkunjung renyai-renyai dalam kebun hidupnya. Sungguh wajah Ibrahim seperti awan rendah yang meneduhkan. Dia suka memandang wajah itu, setiap hari dan saban malam. Tak pernah jemu, kerana wajah itulah yang tak putus-putus menghantar kedinginan dan keredupan, hujan cinta yang renyai-renyai. Wajah itu adalah cinta tak berbelah bahaginya. 
Dia tidak punya harta yang banyak, juga pendidikannya hanya cukup sekadar membolehkan dia membaca dan mengaji dengan fasih. Dia lahir tidak sempat mengingat wajah abah dan umi. Bahkan dia tidak mengenali mereka, hanya beberapa orang penjaga dan teman-teman segelanggang di rumah kebajikan anak-anak yatim. Harta yang dia ada, cumalah cinta yang menyala-nyala itu. Cinta kepada Tuhan yang Maha Pengasih, cinta kepada rasul yang mengasihi, juga cinta kepada kekasihnya, Ibrahim. Suami yang tercinta, yang mengajar dia mengenal makna cinta itu, berlapis-lapis, dan dalam sekali.
“Keimanan itu bukan sekadar ikrar dengan lisan dan bukti melalui perbuatan, tetapi juga hati yang yakin dan mencintai,” pesan Ibrahim.
Dia cintakan suara itu. Tiap malam sesudah Maghrib Ibrahim bersila di hadapannya. Sederhana, berbaju melayu dan berkopiah putih. Bauan harum yang dipakai suaminya semerbak sekali membuatkan dia jadi tenteram dan bahagia. Lalu mereka sama-sama menekuni kitab Allah dengan khusyuk dan kerendahan. Helaian demi helaian. Ibrahim mengajarnya pelbagai perkara, tentang langit dan bumi, tentang kelahiran dan kematian, tentang manusia dan hati. Juga tentang kisah para nabi dan rasul yang sangat gemar didengarinya. Dia ralit mendengar kisah Nabi Ibrahim dan isterinya Sarah berkali-kali, berulang-ulang. Seperti seorang kanak-kanak, dia akan duduk diam di hadapan Ibrahim dengan senyuman manja sambil mendengar setiap satu kata yang diucapkan Ibrahim. Kadang-kala diulangnya suara Ibrahim, sehingga suaminya turut tersenyum. Alangkah, cintanya menyala-nyala; tidak membakar tetapi mendinginkan.
“Sekarang baru kau tahu, Ibrahim. Bersungguh-sungguh sangat hendakkan dia. Sekarang lihatlah, kau sudah tidak ada generasi untuk menyambung keturunan kau. Ini semua salah anak yatim tu.”
“Ya Allah. Jangan cakap begitu Kak Senah. Siapa sangka, mungkin saya sendiri yang kurang upaya. Rezeki itu di tangan tuhan. Diberi dan diambil atas iradat-Nya.”
Ibrahim mengajarnya tentang keyakinan itu. Penyerahan dan kesabaran itu adalah kecintaan yang gagah, yang tulus buat Tuhan.
Dia cintakan Ibrahim, juga Ibrahim sangat mencintai. Itu yang dibisikkan Ibrahim tiap-tiap pagi ketika dahinya dikucup sebelum Ibrahim berangkat ke tempat kerjanya. Seperti dituangkan air yang dingin, dia merasai kasih sayang Ibrahim mengalir ke seluruh tubuhnya, seluruh hati dan jiwa raganya. Lalu tumbuh sepohon yang rendang, di situlah dia tumpang bernaung dari kepanasan dunia yang semakin melemaskan. Alangkah tulusnya.
Ibrahimlah yang membawa dia ke dunia yang serba cukup ini. Dia tidak mahu rumah mewah, atau kereta besar, atau barangan kemas yang membukit kerana dia sedar itu semua bukanlah rezeki selayak untuknya. Dia hanya mahu merasai nikmat kasih sayang, memiliki keluarga dan insan untuk dicurahkan isi jiwa wanitanya. Terlalu lama dia kekontangan itu semua, ibu bapanya meninggal sejak dia kecil lagi. Rumahnya hangus dalam kebakaran besar-besaran di kampung, menelan seluruh cinta yang ada. Kakak sulungnya turut terkorban. Tinggal dia sendirian yang tuhan panjangkan nyawa. “Bersyukurlah kepada-Nya atas nikmat usia ini. Ajal dan maut ditentukan sejak azali lagi. Begitu jugalah kita dijodohkan hari ini, atas kasih Tuhan,” pesan Ibrahim dengan penuh cinta.
Rindunya hanya kepada suaminya, tumpah melimpah-limpah. Itulah amanah yang ditetapkan oleh Tuhan buatnya.
“Tak mungkin salah kau pula, kau tu lelaki Ibrahim. Kau perasan tak, sejak dia masuk ‘operate’ dulu, kau dengan dia dah tidak menjadi? Mesti ada masalah dengan dia. Dia sudah tidak subur lagi tu.”
“Itulah silapnya Kak Senah, orang Melayu ni. Asalkan tak ada rezeki saja, disalahkan orang perempuan. Apa-apapun dituduhnya orang perempuan. Kak Senah tahu, dari kajian perubatan, masalah ini 40 peratus berpunca dari pihak lelaki, 40 peratus dari yang perempuan. Selebihnya, berpunca dari kedua-dua pihak. Paling utama, itu semuakan aturan tuhan?” Ibrahim hanya tersenyum melayan kerenah kakak tunggalnya itu.
“Lagipun Kak Senah, operation yang dijalani isteri saya tu, tak sepatutnya menjejaskan kesuburannya itu. Dia masih berupaya melahirkan seperti seperti sebelumnya.” Kak Senah hanya mencebik masam.
Kadang-kala dia juga mengenang sendirian, layakkah dia untuk menelan segenap cinta yang Ibrahim curahkan itu. Dia bukanlah jodoh yang terbaik buat Ibrahim. Ibrahim seorang pakar perubatan kanak-kanak, paediatrician, juga lepasan luar negara. Berpendidikan tinggi, berkelulusan tinggi, juga punya maruah dan martabat yang tinggi.
Dia bukanlah segagah Sarah, wanita yang terbaik buat menggalas cinta Ibrahim.
Malam itu perjalanan takdirnya telah dibuka oleh tuhan seluas-luasnya. “Ini ujian tuhan buat kita yang lemah,” pesan Ibrahim sentiasa.
Kepunyaan Allah-lah kerajaan langit dan bumi, Dia menciptakan apa yang Dia kehendaki, Dia memberikan anak-anak perempuan kepada siapa yang Dia kehendaki dan memberikan anak-anak lelaki kepada siapa yang Dia kehendaki. Atau Dia menganugerahkan kedua jenis laki-laki dan perempuan (kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya), dan Dia menjadikan mandul siapa yang dia kehendaki. Sesungguhnya dia Maha Mengetahui lagi Maha Kuasa (Asy Syuura: 49-50)” 
“Ibrahim, isteri kau mengalami ectopic pregnancy di tiub Fallopio kanannya. Dia sudah mengalami rupture dan pendarahan serius selama beberapa jam yang lepas, salpingectomy harus disegerakan!”
 
 
Ibrahim hanya akur. Dia sebagai salah seorang pakar perubatan yang penuh pengalaman sangat mengerti akan situasi yang dihadapkan padanya detik itu. Pendarahan akibat ectopic pregnancy terlalu besar kemungkinan untuk meragut nyawa isterinya. Bila-bila masa sahaja! Wajah isterinya yang pucat ditenung dengan senyuman yang kelat. Sebelum disorong ke bilik bedah, Ibrahim sempat mengucup dahi isterinya- ada doa di dalamnya dingin meresap jauh ke nubari isterinya.
Mujur saja sebenarnya Ibrahim seorang doktor yang cekap. Beberapa jam sebelum itu, isterinya telah disyaki menghidap appendicytis setelah mengadu sakit-sakit di kanan perutnya, bahkan hampir saja dihantar ke Operation Theatre untuk dijalankan appendectomy. Tetapi Ibrahim mencegah, aduan isterinya beberapa hari lalu tentang kitar haid yang sudah terganggu selama 6 minggu menyebabkan dia menangguhkan pembuangan appendix isterinya. Alangkah, tindakan Ibrahim itu sungguh berbaloi.
“Saya mahu dia diperiksa sekali lagi, dengan transvagial Ultrasound Scan! Saya rasa ini bukan appendycitis,” arah Ibrahim kepada doktor yang bertugas malam itu.
Ibrahim menanti, hatinya tawakal bahawa Tuhanlah pemilik segala cinta.
      “(tetapi mereka tidak mahu makan), kerana itu Ibrahim merasa takut terhadap mereka. Mereka berkata: ‘Janganlah kamu takut’. Dan mereka memberi khabar gembira kepadanya dengan (kelahiran) seorang anak yang alim (Ishak). Kemudian isterinya datang memekik (tercengang) lalu menepuk mukanya sendiri seraya berkata: ‘Aku adalah seorang perempuan tua yang mandul’. Mereka berkaa: ‘Demikianlah Tuhanmu menfirmankan’ sesungguhnya Dialah Yang Maha Bijaksana lagi Maha Mengetahui. (Adz-Dzaariyat: 28-30)”
Terlalu lama mereka bersama dan dia sungguh-sungguh dapat membaca keresahan hati suaminya. Dialah yang mengubat sepi Ibrahim selama ini. Dan dia juga tahu, Ibrahim terlalu merindukan zuriat untuk menyambung legasi dan keturunannya. Ibrahim amat menghasratkan suara kanak-kanak dapat memeriahkan rumah mereka yang sederhana itu. Cahaya mata yang menjadi tanda dan anugerah buat cinta yang menyatukan mereka. Cinta yang menyala-nyala. Kerana naluri cintanya kepada kanak-kanak itu jugalah Ibrahim menjadi paeditrician.
Lalu dia sering menyalahkan dirinya. Kata-kata Kak Senah kadang-kadang menghantukkan jiwa wanitanya. Alangkah dia mahu jadi setabah Sarah, tidak pernah putus mendedikasikan ketaatan dan kekuatan buat Ibrahim terus berdiri. Saban malam dia memanjatkan seribu doa buat tuhan agar dipinjamkan sedikit jiwa wanita terpuji itu- agar dia menjadi seorang Sarah buat Ibrahim.
Dia mahu cintanya adalah cinta seorang Sarah buat Ibrahim.
“Cuba kita renungkan betapa kekuasaan tuhan yang menciptakan Adam. Juga kelahiran Isa yang tidak berbapa dari seorang wanita solehah bernama Maryam,” kata Ibrahim sambil bersila di hadapannya sesudah maghrib. Sederhana, berbaju melayu dan berkopiah putih. 
“Jadi tidak mustahil juga Allah yang Maha Penyayang menganugerahkan zuriat kepada nabi Ibrahim dan isterinya Sarah, serta kepada nabi Zakaria dan isterinya, Ishba, walaupun mereka dalam usia yang sudah lanjut. Merekalah insan-insan yang diceritakan dalam Al Quran, yang telah tuhan uji dengan tanpa mendapat zuriat.”
“Tentu lama mereka terpaksa menanti sebelum kelahiran zuriat pertama itu, kan Abang?”
“Kesabaran dan keyakinanlah yang menggagahkan mereka. Kecintaan mereka kepada tuhan tidak akan pernah dilupakan oleh Pencipta Seluruh Alam, lantas kerana kekuatan mereka itu, Tuhan bukan sahaja menganugerahkan anak, tetapi zuriat yang bakal menjadi keturunan yang soleh dan mulia, termasuklah para rasul dan nabi. Moga-moga tuhan juga mengizinkan zuriat yang baik dan soleh buat kita,” ujar Ibrahim lagi sambil tersenyum. Senyuman itulah yang dia simpan saban hari, setiap malam untuk mengubat luka dan kecewanya.
Pernah juga suatu hari rakannya, yang juga rakan sekerja Ibrahim mencadangkan kaedah reproduktif alternatif kepada mereka. Dia sendiri sudah jenuh memujuk Ibrahim agar menerima kaedah persenyawaan in vitro (IVF) dan artificial insemination (AI). Kata rakannya, kaedah itu halal selagi menggunakan benih dari kedua-dua suami dan isteri dalam tempoh perkahwinan yang sah. Tetapi Ibrahim terlalu tegas menolak.
Ibrahim tidak mahu mendapat zuriat dengan kaedah tersebut. Masih belum tiba masanya, kata suaminya.
Dia terlalu cintakan Ibrahim, namun hati wanitanya kadang kala bergetar juga. Dia bukannya Sarah, juga bukanlah Ishba yang gagah. Kekurangan dirinya itu selalu menakutkan tatkala dia melayan perasaannya yang sering resah. Dia bimbang jika cintanya yang satu ini dibawa pergi oleh Ibrahim, meninggalkan dia kembali seperti mana dia suatu ketika dahulu. Dia takut api cintanya yang menyala itu terpadam. Lalu dia beristikharah pada tuhan, memohon petunjuk dan kegagahan. Dengan seribu upaya, dan sejuta air mata dia membulatkan cintanya! Pengorbanan harus dibuat.
“Tidak! Janganlah cakap begitu lagi. Bersabar dan yakinlah, seperti yakinnya Sarah dan Ibrahim,“ suara suaminya mula keras.
“Tapi abang, Sarah juga merelakan suaminya mengahwini Hajar lantas berkat perkahwinan itu mereka dikurniakan Ismail oleh tuhan. Izinkan saya menjadi Sarah buat abang. Saya tak sanggup lagi melihat hasrat yang telah lama abang simpan itu jadi angan-angan kerana kekurangan saya ini.”
“Rezeki dan jodoh kita telah ditentukan. Ketika tuhan menyelamatkan kamu sewaktu mengalami pendarahan di dalam rahim kerana ectopic pregnancy dulu merupakan rezeki yang tak terhingga untuk abang. Sehingga kini abang tak terbalas cinta Tuhan kepada kita. Itu sudah memadai.” Sungguh-sungguh senyuman Ibrahim itu selalu saja membuatkan dia kelu. Dia tewas.
Namun dia tidak pernah putus asa. Kadang kala dia meminta pertolongan Kak Senah untuk meyakinkan Ibrahim yang tegas itu. Tiada masalah bagi Kak Senah. Kak Senah cukup suka jika Ibrahim berkahwin seorang lagi. Sebelum Ibrahim melamarnya, keluarga Ibrahim pernah menjodohkannya dengan anak gadis ketua kampungnya. Semestinya tindakan Ibrahim mengahwini dirinya, seorang gadis yatim yang sekadar berkerja sebagai pembantu di rumah kebajikan bukanlah sesuatu yang diharapkan oleh keluarga Ibrahim yang besar itu.
Usaha Kak Senah juga tidak mendapat hasil yang memuaskan, bahkan Ibrahim dengan tenang dan tersenyum memberikan pelbagai alasan. Tentang kerjayanya yang semakin sibuk, tentang gajinya yang tak seberapa, dan bermacam lagi. Masakan Ibrahim mampu untuk melayan dua orang isteri. Namun dalam hati dia tahu Ibrahim cuma berdalih, tidak disangka begitu kejap setia Ibrahim, sehinggakan dia acapkali menangis terharu. Begitu besar kasih yang dicurahkan Ibrahim demi membahagiakannya, namun dia tidak dapat memberikan Ibrahim sebarang zuriat meskipun sudah hampir 8 tahun mereka bersama. Alangkah hati wanitanya pecah.
“Bersyukurlah dengan rezeki yang tuhan perkenankan untuk kita. Anak-anak itu rezeki, tetapi usia juga rezeki, bahkan iman dan Islam yang tertanam di dada ini adalah rezeki tak terhingga buat kita.”
Lalu Ibrahim menceritakan pula kisah Nabi Ayub yang mulia, tentang tuhan yang menguji baginda dengan penyakit. Segala nikmat harta, ladang-ladang dan anak-anak ditarik tuhan lalu baginda bersabar tanpa kesal dan kesah.
      “dan (ingatlah kisah) Ayub, ketika ia menyeru Tuhannya: ‘(Ya Tuhanku), sesungguhnya aku telah ditimpa penyakit dan Engkau adalah Tuhan yang Maha Penyayang di antara semua penyayang.’ Maka Kamipun memperkenankan seruannya itu, lalu Kami lenyapkan penyakit yang ada padanya dan Kami kembalikan keluarganya kepadanya, dan Kami lipatgandakan bilangan mereka, sebagai suatu rahmat dari sisi Kami dan untuk menjadi peringatan bagi semua yang menyembah Allah. (Al Anbiyaa: 83-84)”
Cintanya masih menyala-nyala; tidak membakar tetapi mendinginkan. Seperti Sarah dan Ibrahim, di antara mereka adalah keyakinan dan kesabaran. Ibrahim bukan sahaja suami, tetapi adalah guru dan cintanya.
Cinta tuhan, adalah cinta yang tak terjangkau. Dia sujud dengan sejuta penyerahan.
“Ibrahim! Isteri kau pitam tadi! Kami baru balik dari klinik.”
“Ha?! Kenapa Kak Senah? Apa dah jadi?” gagang telefon dipegang erat. Cemas tiba-tiba berleluasa.
“Tahniah Ibrahim!”
“Kenapa Kak Senah? Isteri saya macam mana?”
“Dia sihat. Ibrahim, mulai dari hari ni kau jangan biarkan dia buat kerja rumah berat-berat lagi! Dia kena banyakkan rehat. Alhamdulillah, rezeki kamu berdua telah diperkenankan tuhan setelah lama menanti, sudah 7 minggu dia mengandung,” Kak Senah mengusik sambil ketawa kecil.
Ibrahim terdiam, dalam senyum itu ada syukur yang tumbuh berkuntum-kuntum. Di dalam rahim isterinya kini semakin sejuk sesudah sekian lama, diisi dengan kasih sedingin cintanya Ibrahim.
      Dan Kami telah memberikan kepadanya (Ibrahim) Ishak dan Yaakub, sebagai suatu anugerah (daripada Kami). Dan masing-masing Kami jadikan orang-orang yang soleh. (Al-Anbiyaa’ : 72)
Alangkah, Dia yang maha Menganugerah, pemilik segala Cinta, pemilik segala Rahsia.

Kerana CINTA, Aku Tinggalkan Cinta..

www.iLuvislam.com
syauqah mujahidah


Sebenarnya sudah lama saya ingin kongsi kisah saya ini dgn sahabat-sahabat sekalian. Tapi , setiap kali laptop saya buka, jari ini jadi kaku untuk menulis. Tapi akhirnya saya nekadkan juga untuk menulis tentang ini. Hati saya bagai ditarik-tarik untuk menulis.Saya sudah tidak berdaya untuk pendam segalanya. Saya bimbang jika makin saya pendam,saya akan makin tersiksa dalam dunia saya sendiri. Doa saya semoga Allah ampuni saya atas segala apa yang saya lakukan ini. Apa yang akan saya coretkan ini adalah sekadar buat tatapan sahabat-sahabat sekalian. Ia adalah pengalaman saya sendiri. Ia hadir dari lubuk hati saya sendiri. Bukan fantasi atau rekaan semata. Saya tidak bermaksud untuk mengeluh apatah lagi mengingkari apa yang telah Allah tetapkan kepada saya.

Kisah ini saya ceritakan supaya apa yang saya lalui tidak berlalu begitu saja tanpa saya kongsi dan tanpa saya rekodkan sebagai panduan bagi diri saya untuk hari-hari kemudian. Ianya terjadi sewaktu saya berada dalam tahun 2 diploma dan si dia berada dalam tahun akhir diploma. Kebetulan kami belajar di tempat yg sama dan dalam jurusan yang sama di Bangi. Saya juga adalah seperti kalian semua. Manusia biasa yang punya fitrah
untuk dicintai dan mencintai. Kamar hati saya ini sepi dan tidak pernah saya isikan dengan cahaya atau cinta dari mana-mana lelaki. Ianya suram dan sepi. Hinggalah akhirnya saya bertemu dengan seseorg.

Pertemuan saya dan dia terjadi sewaktu saya mengikuti aktiviti rehlah kelab. Itu pertemuan pertama. Tidak kenal pun, tapi perkenalan kami bermula hanya melalui sms dan demi Allah , saya ikhlas menghulurkan salam persahabatan padanya hanya kerana Allah. Tapi, semua yang terjadi telah ditakdirkan , dan saya tidak menduga akhirnya saya mula jatuh cinta dengan dirinya. Saya sendiri tidak sedar bila perasaan itu mula bercambah. Demi menjaga maruahnya , cukuplah kalau dia hanya dikenali sebagai “Mukhlis Sadiqy”. Gelaran itu saya sendiri yg berikan padanya kerana pada saya dia merupakan seorang sahabat yang ikhlas. Benarkah? Erm,hanya Allah dan dia saja yang tahu sejauh mana tahap keikhlasannya.

Perwatakannya sopan dan dia fasih berkata-kata, lebih-lebih lagi apabila melibatkan soal agama. Jalannya hanya menundukkan wajah. Dia seakan-akan takut
untuk bertentang mata dengan wanita. Tindakannya itu wajar kerana dari mata segalanya boleh terjadi. Walaupun antara saya dan dia , kami tidak pernah bersua secara berhadapan, tapi setiap kali bicaranya melalui sms itu menambat hati saya. Saya senang berbicara soal-soal agama dengannya, Namun, iman saya mula goyah, taqwa mula merapuh, nafsu merasuk nurani suci, lalu hati tunduk pada bisikan syaitan nan keji. Hanya sms. Nampak macam baik kan? Tidak pernah berbicara secara berhadapan tapi hanya sms. Sesetengah orang akan berpendapat bahawa cara saya itu betul , tapi sebenarnya ia silap sama sekali. Dan saya akhirnya menyedari kesilapan itu.

Sms itu sebenarnya hanya 1 alasan bagi saya. Ianya mungkin nampak agak baik,walhal tujuannya tetap sama dan ianya tetap salah. Niat baik itu tidak pernah menghalalkan cara. Yang batil tetap batil. Yang haq tetap haq. Allah pernah berfirman :

“Dan (juga) kaum Ad dan Tsamud, dan sungguh telah nyata bagi kamu (kehancuran mereka) dari (puing-puing) tempat tinggal mereka. Dan syaitan menjadikan mereka memandang baik perbuatan-perbuatan mereka, lalu ia menghalangi mereka dari jalan (Allah), sedangkan mereka adalah orang-orang yang berpandangan tajam.” (Surah Al-Ankabut,29:38)

Kalau difahami ayat ni, sebenarnya apa yang berlaku pada saya ialah, syaitan telah buat saya pandang baik pada perkara buruk yang saya lakukan. Memang pada mulanya niat saya baik, tapi syaitan itu sangat licik. Dia akan sedaya upaya buat saya terjerumus ke dalam kemaksiatan.

Matlamat baik saya itu tidak pernah menghalalkan cara saya. Selama hampir setahun saya leka dengan perasaan ini sendiri, akhirnya saya menyedari kesilapan yang telah saya lakukan ini. Saya terlalu asyik dengan cinta ini sehingga saya terlupa pada Pemilik Cinta yang sebenar. Sungguh, saya rasa terlampau berdosa dengan diri ini dan dengan dirinya sendiri. Saya telah menjadi fitnah bagi dirinya , kerana sedikit sebanyak saya telah melalaikan hatinya. Walaupun antara kami tidak pernah punya apa-apa yang istimewa , tapi saya tahu yang saya telah banyak menyusahkan dan meresahkan hatinya.

Saya panjatkan kesyukuran kerana Allah swt mengurniakan hidayah-Nya pada saya dan saya kembali menyedari kesilapan yang saya lakukan. Silap saya kerana punya cinta ini dihati. Tidak seharusnya saya begitu mudah melafazkan cinta dan meluahkan rindu. Saya seharusnya sedar pada siapa harus saya lafazkan cinta itu..hanya utk Allah ,Pemilik Cinta Teragung dan rasul-Nya.

Terus-terang saya katakan yang saya jadi malu dengan diri saya sendiri, dengan Allah dan dengan dia sekali. Kini , untuk kembali mencari keredhaan dari-Nya saya tinggalkan cinta di hati saya ini,ia hanya untuk Allah. Itu sebenarnya adalah jalan terbaik bagi saya.

Saya mengaku, saya sering kali terluka dan saya sebenarnya tidak kuat
untuk melakukan itu , tapi saya perlu lawan segala hasutan syaitan durjana ini untuk mencapai keredhaan-Nya. Saya terpaksa berperang dengan hati dan perasaan saya sendiri.

Sewaktu saya mentaddabur Al-Quran, ada satu ayat yang membuatkan saya berfikir sejenak bahawa wajib bagi saya berperang dengan perasaan ini. Saya tidak boleh beri kemenangan pada syaitan dalam peperangan ini. Surah Al-Baqarah, ayat 216:

”Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”

Kini , segala apa yang pernah ada kaitan antara saya dan dia telah saya simpan. Gambarnya yang saya simpan secara curi-curi, dairi saya yang penuh dengan catatan berkenaan dirinya, tudung pemberiannya dan semua sms nya yang saya simpan dalam buku, saya simpan di dalam kotak. Hanya satu saja pemberiannya yang saya pegang dan bawa kemana-mana saja , saya tidak tegar
untuk menyimpan pemberiannya yang itu di dalam kotak. Nak tahu apa?

TAFSIR AL-QURAN pemberian dari dia. Tafsir Al-Quran yg berwarna coklat itulah yang banyak memuhasabah diri saya. Kerana Al-Quran itulah saya akhirnya sedar akan segala kesilapan saya. Jadi, TIDAK MUNGKIN saya simpan dan ‘tutup’ Al-Quran itu
untuk selama-lamanya.

Dia kini sudah tamat diplomanya di Bangi dan alhamdulillah saya sudah tidak bertemu lagi dengannya. Dan dia pun sudah melangkah satu lagi fasa dalam proses mencari ilmunya , dimana dia sudah menyambung ke peringkat degree di Shah Alam. . tapi insyaAllah saya yakin dia bahagia sekarang kerana doa saya
untuknya sentiasa ada agar dia berada dalam naungan cinta Illahi. Apa yang terjadi antara saya dan dia kini hanya kenangan. Bukanlah bermaksud saya putuskan ikatan persahabatan yg terjalin antara kami ..tidak..!! Haram untukk seorg muslim memutuskan silaturrahim dan menjauhi sahabatnya. Sampai kiamat pun , dia tetap sahabat saya dunia dan akhirat. Tapi dia pernah menyatakan pada saya bahawa ini yang terbaik dan saya terima dengan senang hati keputusannya itu. Cuma saat ini biarlah hanya Allah di hati saya dan biarlah masa yg tentukan siapa dia pada saya di masa hadapan.

"Jika seseorang hamba Allah menahan keinginannya dari sesuatu yang haram (kerana Allah) maka Allah akan memberikan sesuatu yang diingininya itu mengikut jalan yang halal"

Saya tahan keinginan di hati ini kerana saya yakin Allah akan kurniakan sesuatu yang halal bagi saya. Semoga satu hari kelak saya akan berjumpa dengan “putera agama” saya yang akan dapat menambahkan lagi cinta saya pada Illahi.

Berapa Kali Nak Cakap,Couple tu Haram...

Pernah seketika dulu saya rasa saya tak berguna..
Masa dalam kelas kawan-kawan semua tak suka..
Saya nak 'join', kawan kata saya menyibuk..
Ada pula yang kate saya kuat emo..
Sikit-sikit nak marah..
Padahal sebenarnye saya nak tegur mereka buat bising masa belajar..

Lepas tu saya cuba buat lawak
kononnya nak tarik perhatian orang lain
saya paling gembira bila ada orang gelak bila dengar lawak saya
terutamanya pelajar-pelajar perempuan..
Budak-budak lelaki semua kata saya 'mat capub'(cari publisiti)..
tapi saya tak kesah..
asalkan ada yang terhibur..



Tapi saya tetap merasakan kekosongan..
Memang lumrah manusia..
Seoarang lelaki akan tertarik kepada wanita
Macam itulah yang saya rasa..
Saya tengok kawan-kawan dah ada yang 'couple'..
Di dorm sms awek sampai pagi..
ada yang call awek sampai satu malam boleh habis 10 ringgit..

Saya mula berfikir..
"Adakah aku perlu BERCINTA?"
Dengan menggunakan akal seorang pelajar tingkatan 4 itu..
saya pun mula menanam tekad untuk ber'couple'..
Dan masa itulah saya kenal awak..
saya rase saya dah jumpa orang yang paling penting dalam hidup saya..

Mula-mula awak jual mahal..
Tapi saya tak kisah..nak beli gak..
akhirnya, dipendekkan cerita..
saya pun mulalah BERCINTA..

Masa bercinta,memang saya sangat-sangat bersemangat
Apa orang kata..'ALL OUT'lah..
haha..
Saya selalu call awak,awak pun selalu call saya..
'gayut' malam-malam..kadang-kadang saya pun habis RM10 satu malam..
Tetapi segala PENGORBANAN yg dilakukan masa ber'couple' tu..
Tidak terasa pun kehilangannya..

Mase bercinta memang indah..
Semuanya indah..
Sikit-sikit gurau-gurau
Sikit-sikit gelak-gelak
kalau merajuk men pujuk2..
kalau 'birthday' kita sambut sama-sama..

Untuk diri ini,terasa amat bahagia..
Sebab masa itulah terasa diri ini dihargai..
Saya pernah terikir..
Biarlah kawan-kawan saya tu pandang saya semacam,
kata saya macam-macam..
Asalkan awak memahami saya..

Satu hari saya dengar ceramah..
Alhamdulillah..
Dalam ceramah tu saya sedar,saya banyak buat dosa
dan saya kena brubah..
Hidup saya mesti selari dengan Islam..
Saya kena jadi baik..
Sebab memang itu fitrah manusia..menginginakan kebaikan..
semua orang nak masuk syurga kan?

Sejak dari saat itu saya mula rapatkan diri dengan masjid..
Rapatkan diri dengan Al-Quran..
Selalu solat jemaah awal waktu..
Selalu dengar tazkirah..
Saya beli terjemahan Quran, sebab nak tadabbur Quran
Saya beli dua, satu untuk saya, satu untuk awak,
Saya taknak jadi baik seorang diri..
jadi saya ajak awak sekali..
Saya ajak awak baca Al-Quran..
saya kejut awk bangun subuh..(calling)
saya ajak awak saling beri tazkirah..


Mula-mula awak terkejut dengan perubahan saya..
Awak ingat saya dah nak jadi alim, nak brenti couple.
Saya kata,kita bukan buat benda yang salah..
bercinta kerana Allah..
Kita couple tak macam orang lain..
Orang lain couple 'jiwang-jiwang' je..
ade yang siap wat mksiat lg..
pegang-pegang tangan dan macam-macam lagi..
Tapi kita couple baik-baik..
Jaga batas-batas syara'..
Tak guna ayat jiwang-jiwang
janji taknak jumpa, takut berlaku maksiat..
cuma sms dan call je..

Dan awk terima perubahan saya itu..
Saya pun banyak nasihat awak..
Awk pun terima..
Walaupun kadang-kadang awak merajuk sebab teguran saya tu
Tapi saya faham, perubahan memerlukan masa..
Dan akhirnya saya rasa..
Hubungan kita semakin diredahai..
Saya salu doa supaya kita akan kekal sampai ke gerbang perkahwinan..


Dalam proses perubahan saya,
Saya mula menyedari bahawa berdakwah itu wajib..
Kita kena menyampaikan kepada orang tentang kebenaran.
Kalau kita tidak berdakwah..
kita akan dipertanggungjawabkan oleh Allah di akhirat kelak.
sesuai dgn firmanNya dlm surah Al-A'raf,
surah ke 7,ayat ke 164:

Dan (ingatlah) ketika suatu umat di
antara mereka berkata: "Mengapa kamu
menasihati kaum yang Allah akan
membinasakan mereka atau mengazab mereka
dengan azab yang amat keras?
" Mereka
menjawab: "Agar kami mempunyai alasan
(pelepas tanggung jawab) kepada Tuhanmu,
dan supaya mereka bertakwa".
Lepas tu saya mulalah beri tazkirah pada kawan-kawan dan adik-adik
Tegur mereka apa sahaja yang silap..
Saya tak boleh tahan bila tengok orang buat salah/dose..
Saya mesti nak tegur.
Selemah2 iman tegur dengan hati, oleh sebab saya nak jadi orang kuat iman..
Ape lagi..tegur je la depan-depan..huhu~~

Lepas tu, satu masa..
saya terbaca pasal couple..
"COUPLE HARAM"
Saya tak percaya..
tapi bila baca detail-detail yang dia bagi..
macam betul pulak..
huhu~~
tapi biasala..
kalau kita suka satu benda tu..
kita tetap akan cari alasan untuk 'membenarkan' pendapat kita..

Saya pun buat tak tahu pasal benda tu..
dan teruskan saja hubungan kita..
kita tak buat maksiat..
Kita jalan-jalan pegang tangan..
tak jiwang-jiwang..
Cuma saling ambil berat..
Tanya khabar..
Borak-borak..
Siap bagi tzkirah lagi..
Apa yang haramnya dengan benda ni?
Tak kisahlah..

Masa terus berlalu...


Masa ni dah nak dekat Trial SPM..
lagi tiga minggu sebelum trial..
dalam masa tu, saya memang rajin study dengan kawan..
buat study group
Pada masa yang sama, bagi tazkirah..

Ada yang terima..
ada juga yang buat tak tahu
Kadang-kadang bila tegur..
saya kena marah pula..
macam-macamlah alasannya
ada kata saya tegur tak berhikmah..
ada yang kata saya menunjuk-nunjuk je..
Tapi tak kisah..
saya ada tempat mengadu..
huhu~~


Suatu masa..
ketika sedang mentadabbur Al-Quran seorang diri..
saya terjumpa ayat ini..

Mengapa kamu suruh orang lain
(mengerjakan) kebajikan, sedang kamu
melupakan diri (kewajiban) mu sendiri,
padahal kamu membaca Al Kitab (Taurat)
?
Maka tidakkah kamu berfikir?

(Al-Baqarah, ayat 44)

Saya pun terfikir..

"Selama ini aku asyik tegur orang je.
Tapi aku sendiri masih banyak kekurangan,
Cepat marah, suka buang masa,
ade gak dosa-dosa yang masih dilakukan..
Macam mana ya?"

Lepas tu terjumpa pula ayat ini..

Dan janganlah kamu campur adukkan yang
hak dengan yang batil
dan janganlah kamu
sembunyikan yang hak itu, sedang kamu
mengetahui.

(Al-Baqarah ayat 42)

Tiba-tiba saya terfikir satu keritikan kawan..

"Alah kau tu..cakap je berapi..gaya alim,tapi couple gak..sama aje kau
dengan kami..tegur orang konon.."

Berfikir sejenak..
Sebenarnye ber'couple' ni boleh ke tidak?
Adakah selama ini saya hanya menganggap ia boleh?
Habis tu, kenapa saya rasa malu bila mak dan ayah
tahu saya selalu berhubung dengan perempuan?
Dan terkadang saya rasa serba salah?

Macam-macam yang saya fikir..

Dipendekkan cerita lagi sekali..
saya ke Pulau Pinang untuk mengikuti satu seminar dkwh..
Saya harap dengan seminar ni kefahaman saya mengenai dakwah akan lebih mantap..

Dalam perjalanan ke seminar tu..
saya masih sms lagi dengan awak dalam bas..
sempat lagi pesan-pesan supaya jangan lupa baca Al-Quran hari ini, solat awal waktu..
Dalam fikiran saya..
"Ni kira dakwah juga..saling ingat-mengingati.."



******



Majlis malam itu berakhir dengan sesi ta'aruf,
pukul 10 semua orang dah bebas untuk aktiviti sendiri
Lagipun kami semua penat..
takkan nak panjang-panjangkan program sampai tengah malam..
pihak penganjur pun faham..

Tiba-tiba saya tergerak hati untuk bertanya dengan fasilitator yang ada di situ..
Saya rasa inilah masa terbaik untuk tanya pendapat dia tentang couple.
Tapi saya tragak-agak..
"Kalaulah betul couple tu salah..habis tu,nak
buat macam mana? Aku kena clash ke?
Alah,buat apa fikir macam tu..tanya je la. Kalau
tak buat salah, apa nak ditakutkan?"

Lalu saya menghampiri 'Brother' fasilitator tu..
Masa tu dia tengah membelek-belek terjemahan Al-Qurannya seorang diri.

"Assalamualaikum, bang, saya nak tanya sikit
boleh?"

"Em,boleh..duduklah. Nta nak tanya apa?"

"Er..macam ni,sebelum saya terlibat dengan dakwah ni, saya ada kenal seorang
kawan ni, perempuan la. Tapi bukanla setakat kawan biasa..rapat gak la. Bukan rapat biasa,tapi rapatla.."

"Bercinta ke?"

Saya malu nak cakap yang saya couple. Nanti apa pula brother tu kate..mesti dia marah nnt. Saya pun angguk. Lepas tu saya tanya..

"Sebenarnya..couple ni boleh ke tak bang?"

"Akhi, memang fitrah manusia, lelaki akan tertarik kepada perempuan, begitu juga perempuan akan tertarik kepada lelaki. Tapi dalam Islam, perasaan itu perlu dikawal dan ada batasnya. Pergaulan perlu dijaga. Allah firman dalam surah Al-Isra', surah ke 17, dalam ayat yg ke 32:
Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk."

"Tapi bang,saya tak nampak pun yang kami ni menghampiri zina. Niat kami baik. Saya dah cuba sedaya upaya mengawal perhubungan kami. Sms pun takdelah jiwang-jiwang, selalu bagi tazkirah lagi. Kami selang-selang bagi, hari ni saya, esok dia."

Saya tak mahu mengalah.

"Memang betul niat nta baik. Tapi ingat, niat tak pernah menghalalkan cara. Yang batil tetap sahaja batil, yang haq tetap haq. Cuba tengok ayat ni."
Sambil brother tu bukak Al-Quran dia, dan tunjuk pada saya ayat ini:
Dan (juga) kaum Ad dan Tsamud, dan sungguh telah nyata bagi kamu (kehancuran mereka) dari (puing-puing) tempat tinggal mereka. Dan setan menjadikan mereka memandang baik
perbuatan-perbuatan mereka, lalu ia menghalangi mereka dari jalan (Allah), sedangkan mereka adalah orang-orang yang berpandangan tajam.

(Surah Al-Anakabut,Surah 29, ayat 38)

"Akhi, kalau nta paham ayat ni, sebenarnya apa yang berlaku pada nta ialah, setan telah buat nta pandang indah benda buruk yang nta lakukan. Walaupun nta berpandangan tajam, maksudnya nta berilmu tinggi. Memang pada mulanya niat nta baik, tapi ingat, syaitan itu sangat licik. Dia akan sedaya upaya buat nta terjerumus ke dalam kemaksiatan. Lagipun, takkanlah sepanjang masa nta sms dengan dia, nta ingat Allah. Mesti ada masanya nta hanya melayan perasaan dengan dia, kan?"

Betul juga katanya. Lepas tu saya kata, "Tapi bang, saya dah janji dengan dia taknak jumpa lg. Sebab saya tahu kalau berjumpa nanti banyak bahayanya. Dan dia pun setuju. Kami sama-sama menjaga diri. Takkanlah ia boleh membawa kepada zina juga bang?"

"Em, betul, nta dah janji taknak jumpa dengan dia lagi. Nta dah dapat

elakkan zina mata, zina tangan, zina kaki. kalau nta janji taknak call die pula, nta dapat elak zina telinga dan zina lidah. Tapi akh..masih ada zina yang tetap nta tak dapat elak apabila bercouple.."

"Zina hati?" Saya menduga.

"Betul, zina hati. Semua inilah yang Rasulullah jelaskan dalam hadithnya tentang bagaimana menghampiri zina tu. Nta boleh 'check' dalam Riyadahus Solihin, bawah bab larangan melihat wanita. Rasulullah bersabda, mata boleh berzina dgn melihat, lidah boleh berzina dengan bercakap, tangan boleh berzina dengan berpegangan. Kaki boleh berzina dengan berjalan ke arah tempat maksiat. Hati pula boleh berzina dgn merindui, mengingati dan membayangi si dia. Hakikatnye, macam mana pun nta buat, nta tetap tak dapat lari daripada zina hati."

Saya terdiam..kelu. Tak tahu apa nak dikata. Semua yang brother tu kata tiada yang salahnya. Kemudian dia sambung..

"Ana dulu pun couple gak. Lagi lama daripada nta. Sejak sekolah sampai dah masuk U, dekat nak gred. Tapi bila ana sedar apa yang ana buat ni salah, ana trus tinggalkan. Ana siap dah fikir, dialah bakal isteri ana, yang akan jadi ibu kepada anak-anak ana. Kalau nak diikutkan lagi besar masalah ana daripada nta."

"Saya risau la bang. Nanti apa kawan-kawan dia kata. Dulu saya selalu minta tolong mereka untuk rapat dengan dia. Mesti nanti mereka semua tak puas hati dengan saya. Dan dia sendiri pula, saya takut apa-apa akan jadi pada dia kalau dia tak dapat terima keputusan ni. Sebab kami dah rapat sgt."

Masa tu saya dah mula sebak. Malu betul. Menangis depan brother tu cerita pasal benda ni. Nasib baik tak ada org lain masa tu. Brother tu jwb..

"Kalau kawan-kawan dia tak puas hati pun, mereka boleh buat apa? Paling teruk pun, mereka akan mengata di belakang nta. Nta tak kurang sikit pun. Lagipun, dalam berdakwah ni, kita nak cari redha Allah, biarlah orang nak kata apa-apa sekali pun, yang penting redha Allah. Kalau Allah tak redha, semuanya dah tak bermakna lagi."

Saya trdiam lagi.

"Pasal die pula, cube nta fikir dari sudut positif, mungkin dia akan terima keputusan nta scara matang. Mungkin dia juga akan buat keputusan untuk tidak lagi bercouple. Ana yakin, die takkan buat apa-apa perkara bodoh. Kalau die buat sekalipun, itu bukan tagguungjawab nta, apa yang nta nak buat tu betul, meninggalkan maksiat. Semua orang akan tanggung balasan atas perbuatannya sndiri."

Saya dah tak dapat tahan lagi. Masa itu saya menangis, saya dah sdar yang saya kena berhenti couple. Dah jelas sekarang, couple tu haram.

"Jadi apa saya nak buat bang?"

"Ana dulu, hantar satu sms je kat dia. Ana terangkan pada dia hubungan yang dibina itu salah. Minta maaf, kita berakhir di sini. Tolong jangan cari saya lagi. Lepas itu ana terus tukar nombor. Ana tak hubungi dia langsung lepas tu."

"Maksudnya, saya tak boleh hubungi dia lagi ke? Tapi bang, saya ade juga kawan perempuan lain, boleh pula saya hubungi mereka?"

"Dengan dia ni lain. Nta dah pernah ada 'sejarah' dengan dia. Tapi, kalau nanti ditaqdirkan nta satu universiti dengan dia, satu kuliah, lepas tu kena pula buat group discussion, masa tu nta hanya layan dia hanya sebagai group discussion partner."

Tiba-tiba saya terfikir..

"Dia ni nak suruh aku clash malam ni gak ke? Sekarang gak? Takkanlah awal sangat?"

Saya cakap..

"Saya rasa saya belum ade kekuatan la bang. Boleh tak saya tunggu sampai saya ada kekuatan, baru saya tiggalkan benda ni?"

Saya ingat nak lari la. Lalu dia jawab..

"Akh, nta kena ingat. Kekuatan itu tidak boleh ditunggu, tapi ia perlu dibina. Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga kaum itu mengubah keadaannya sendiri. Nta boleh rujuk surah Ar-Ra'du,surah ke-13,ayat 11. Lagipun, nta nak tuggu sampai bila baru nak tinggalkan couple ni..abang-abang fasilitator ni pun ramai yang pernah couple, bila masuk dakwah, mereka tiggalkan."

Alamak...tak boleh lari lagilah nampaknye..saya rasa macam brother ni paksa saya clash masa tu juga.

"Semuanya dah jelas rasanya..Nampaknya saya kena tiggalkanla benda ni gak ye. Macam tak larat rasanya nak tekan button handphone ni. Rasa tak sanggup."

"Kalau tak sanggup mari ana tolong tekankan."

"Eh, tak apalah bang. Biar saya taip sendiri."

Teragak-agak saya nak taip masa tu. Tapi saya gagahkn juga diri..

"Semuanya dah jelas..buat apa aku tangguh-tangguh lagi. Takut nanti hidayah ni Allah tarik, susah pula nak tinggalkan. Kan aku selalu doa supaya dijauhkan dari maksiat..jadi rasanya, inilah masanya.."


Lalu perlahan-lahan saya taip sms tu..

"Assalamualaikum..Sebenarnya selama ini hubungan kita salah di sisi Islam. Saya ingat dengan mengubah cara pergaulan kita, ia dah dibolehkan, tapi sebenarnya ia tetap berdosa. Saya harap awak akan istiqamah meneruskan perubahan yang awak dah buat, kerana Allah. Saya minta maaf atas segala yang dah berlaku. Kalau ada jodoh insya-Allah, akan bertemu juga. Assalamualaikum.."

Berat betul nak hantar sms tu kat awk. Saya masih tak mampu nak ucap selamat tiggal. Sebab tu dalam sms tu saya hanya akhirkan dengan ucapan salam. Lepas beberapa ketika..saya tekan juga button [send].

Lepas tu tertera di skrin..

[SENDING..]

[MESSAGE SENT]

Masa tu saya rasa macam separuh hidup saya dah hilang. Macam tak percaya..saya dah hantar 1 sms, dan clash dengan awak..

"Terima kasih bang.."

"Takpe, dah tanggungjawab.."

Malam tu saya saya tidur dengan linangan air mata..tak sangka..mmg tak disangka..Saya memang tak pernah terfikir untuk clash, tapi itulah yang terbaik untuk kita sbenarnya..
Tiba-tiba saya teringat ayat Allah..surah Al-Baqarah,ayat 216..

Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.



*******



Masa terus berlalu.. Saya terus sibukkan diri dengan kerja-kerja lain. Dalam usaha nak lupekan awk, bukan senang,tapi saya terus cuba. Saya selalu bagi tazkirah, ingatkan orang.
Saya bagi ta'lim di msjid, terangkan pada orang, couple haram, tunjuk segala dalil.. Macam-macam yang berlaku..ada kritikan..ade gk yg stuju..tapi tak kisahlah semua tu..

Tiba-tiba satu pagi ni, dapat sms daripada awak..awak bagi gambar bunga..bawah tu ada ayat..

"Seindah gubahan pertama.."

Saya rasa awak masih tak dapat lupakan saya. Saya pun fikir.."Kena tegaskan rasanya". Lepas tu saya hantarlah sms ni. Dan rasanya itulah yg terakhir..

"Tiada yang lebih indah daripada mendapat keredahaan ilahi..seindah manapun gubahan pertama tu, selagi tak mendapat keredahaanNya, tetap tiada gunanya..

Assalamualaikum..saya tahu, dulu saya cakap, kalau ada jodoh, insya-Allah akan bertemu juga. Tapi saya taknak awak tunggu. Lupakan saya. Biar Allah yang menentukan..Lagi satu,

Jangan cari cinta manusia,
ia penuh dengan penipuan,
kekecewaan,
dan tak kekal..

Tapi carilah cinta Allah..
tiada penipuan,
tidakkan pernah mengecewakan
itulah cinta abadi..
Cinta yang diredahai..

-Yang Terakhir- "

[SEND]

[SENDING..]

[MESSAGE SENT]

Saya dah buat keputusan.
Saya pasti apa yang saya buat ni betul.
Saya yakin, Allah akan sediakan yang terbaik untuk saya.
Saya takkan berpatah balik..

Takkan..buat selama-lamanya.
.

Apa khabar Jodohku?

Apa khabar jodohku?
Berat rasanya kelopak mataku untuk tertutup. Bagaimana dengan kamu?
Apa kamu selalu terbangun di sepertiga malam terakhir? .. dan apakah mulutmu terus menerus berzikir dimalam hari?
Jujur aku rindu kamu, wahai jodohku..
Tapi saat ini belum saatnya untuk kita bertemu, bukannya aku tak mahu, atau aku tak rindu. Tapi sememangnya kerana perjalanan kita masih panjang, dan masih banyak kewajipan yang harus kita penuhi saban waktu.
Kadang–kala aku berfikir, apa nanti saat subuh tiba kau akan membangunkanku? Mengajakku bertafakur dan bersujud kepada-Nya?
Berat hati ini menantikanmu, gelisah pula hati ini memikirkanmu.
Adakah kau selalu menghiasi langkahmu dengan kebaikan-kebaikan?. Apakah nanti saat zuhur tiba, kau akan meninggalkan kesibukanmu sementara, hanya untuk menghadapNya?
Jodohku, sihatkah kamu?
Kalau aku berada disampingmu saat ini, mungkin aku akan merawatmu dengan penuh kasih sayang.
Jodohku, sabar dan tenanglah..
Aku disini masih bersabar menanti mu. Janganlah hatimubersedih, senyumlah.. kerana aku yakin kebahagiaan akan selalu menyertai kita.
Jikalau detik ini hatimu sedang terluka, berwuduklah.. dan dekatkanlah dirimu kepada-Nya. Tetapi disini aku berharap agar kamu baik-baik saja.
Jodohku, aku rindu..
Bilakah kita akan bertemu?. Begitu banyak hal yang ingin ku ceritakan kepadamu. Begitu banyak pula harapanku untuk menantikan nasihat–nasihat mu.
Hati ini kosong, dan hati ini tak sabar menanti kehadiranmu yang kan membalut dan menyembuhkan luka dihatiku.
Jodohku..
Adakah kau juga rindu padaku?. Bagaimana dengan Quranmu?. Sudahkah kau baca diantara maghrib dan isyak?. Apa yang kau fahami dari surah itu?. Ceritakanlah kepadaku.. ingin aku mendengarnya.
.. Dan begitu juga dengan keluhanmu, aku sedia mendengarnya..
Apa perubahan  yang kau lakukan dari hari ke hari?. Semakin baikkah?. Ketahuilah, ku hanya mengharapkan yang terbaik buatmu.
Jodohku..
Disetiap langkahku dan seusai solatku, ku bisikkan AL-Fatihah untukmu, agar kau selalu berada dijalan-Nya.
Bersabarlah sayang, waktu-waktu ini bukanlah waktu yang lama.. dan ingatlah sayangku, janganlah sampai dirimu tersalah memilih jalan.
Jodohku..
Nantikanlah diriku, dengan perbagai kebaikan yang nantinya akan membawa rahmat untuk kita dari-Nya.
Jagalah dirimu dari hal-hal yang dilarang agama.. kerana aku mencintaimu secara tulus dan ikhlas demi-Nya.
Jodohku..
Bersiaplah kau untuk mencintaiku secara tulus dan redha menerima segala kekuranganku dan membenarkanku dikala aku salah.
Sayang, berusahalah membahagiakan orang tuamu .. dengan menjaga sikapmu dan tutur katamu. Aku yakin kau adalah seorang yang sabar, seorang yang cekal, seorang yang boleh membesarkan anak–anak kita kelak dengan penuh hikmah.
Ingatlah, jangan pernah dikau merasa keseorangan.. kerana aku disini masih setia menantimu.
Jodohku..
Seandainya siang sudah berlalu.. pejamkanlah matamu dengan buaian doa, dariku yang selalu kuhadiahkan untukmu.
Jodohku..
Ingatlah sayang, aku selalu ada untukmu..
Semoga kerinduanku ini akan terjawab, seiring berjalannya waktu.. dan semoga ALLAH yang maha Esa selalu membimbing kita ke jalan yang diredhai-Nya. Amin.

Hari Sukan Last 2k Form 5 1994

assalamualaikum w.b.t..
lama dah xtmbah post kat blog form4 semai batch 1994 ni..almaklumla dah msuk ke alam form5 la katakn..jd bnyk masa trtumpu kpd study..awl Januari pun dah stress..tp kita kena hadapinya dgn senyum & tenang..krn smua pasti ada hikmah dr Allah..Allah xakn bg ujian ngn kita klu dsblik ujian 2 trsmbunyi kbaikan-Nya 2k diri kta sndri..Allah sntiasa dekat ngn kita klu kita pun sntiasa igt kat Allah..Allah sgja bg kita masalah sbb Allah rindu rintihn kita..Allah mw dgr rintihn kita stiap masa,stiap saat,stiap detik..sbb itulh Allah bg kita masalh..

Smua pasti ada hikmahNya..sprti jg tym sukan tahunn 2011 ni..alhamdulillah rmh sukan sy masih ttap mnjadi juara brtahan sprti thun2 lps..Rumah Sukan Kuning di bwh pimpinn ckgu Husna dan ia diamanhkn kpd Fatin Atiqah bt. Amir 2k mngurus ahli2 rmh skn kuning 2011.Allah bg kjuaraan kpd rmh sukan kuning pasti ada hikmah dsbaliknya kan..mgkin Allah mw mnguji & mlihat smua ahli rmh skn kuning adaka kami akn sntiasa brsyukur dgn kmngn trsbut @ sbliknya..mgkin jg Allah mw uji kmi adakh kami akn brprasaan tkbur,riak @ mnunjuk2 dgn kmngn trsbut..kita xtw..tp Allah Maha Mngtahui sgla2nya..persepsi,prsaan,niat stiap org brbeza..hnya Allah yg mengthuinya..jd kita cma mmpu utk brusha spya kita xtrgolong dgn org2 yg brsfat sprti i2..

Alhmdulillah rmh kuning mnang thn 2011 ni mgkn dsbbkan berkat usaha,doa & tawakal kami smua kpd Allah..lgpn kmi sdh brusaha brsgguh2 & stiap mlm hjung2 mnggu  sblum sukan ari isnin 2 kami buat slt hajat,baca yasin & sntiasa mngingatkn ahli2 rmh skan kuning spya jgn riak,jgn takbur,jgn mnunjuk-nunjuk dgn apa yg kita prolehi 2k rmh skn kuning ni..i2 la psann Teacher Nooreza stiap kli kmi buat prjmpaan..alhmdulillah tcher sllu bg nshat,support,kprcyaan kpd kmi smua..

Bg rmh sukan Hijau & Merah,azian ucpkan thniah ats kjayaan yg dprolehi tym skan ari 2..sy respect sgt ngn rmh skan Hijau yg dktuai olh Siti Syahirah bt.Norbeh,rmh skan hijau dorg ble mlonjakkn pretasi rmh skn dorg dr tmpt yg ke-4 thun lps(2010) mnjadi naib Juara pd thun 2011 ni..Tahniah rmh Hijau..kekalkn smgt & usaha kmu..chayo2!! HIJAU...

Rmh skan Merah jg sy respect sgt2..2k Prbrisan putra&putri..dorg mcm rmh skan hijau yg ada smgt & usaha yg tnggi 2k mncapai apa yg dorg target 2k thun ni..& akhirnya dorg brjaya mnjadi Juara Perbarisan putri..prbrisan putri rmh skan merah yg dketuai olh Nurul Syahida bt Lokman sgt2 brsmgt & brtekad tuk dptkn kmbali kjuaraan yg tlh dirmpas olh rmh skan Biru pd thun lps..alhdulillah..bgitu jg bg prbrisan putera..thniah azian ucpkn ok..prbrisan putra rmh skn merah yg dktuai olh Mohd.Sazali b. Saini sma mcm Ebeb..sgt brsmgat 2k mngekalkn blik kjuaraan prbrisan rmh skn merah sbb thun lps kdua2 prbrisan rmh skan merah lgsg xmndpt apa2 tmpt..almaklumla..rmh skan merah adalah juara brthan prbrisan..

Bg Rmh Skan Biru..thniah jg azian ucpkn..wlpn xmndpt tmpt pd thun ni..tp kmngn prbrisan bg putri yg diketuai olh Wafa' bt. Sarip masi brthan 2k rmh Biru..jgn sdih2 dgn kkalahn thun ni..Allah sbnrnya mw uji kmu 2..kmu ni akn putus asa ka @ brtmbah smgt & brusaha 2k mncapai blik kmngn 2..igt..smua dugaan Allah pasti ada hikmah..klu bkn tym thn ni..mgkin thun dpn..i2pun klu kmu ada usha,tekad yg tnggi,smgt,krjsma & twkal kpd Allah..yg pnting kmu sdh buat yg trbaik 2k rmh skn kmu sndri..jgn putus asa k..thun dpn ada lg..insyaallah..chayok2 rmh Biru..BIRU DIMANA???!!! BIRU DISINI KE BINTANG!!!..chayo2!! BIRU...

Azian ambil ksmpatan ni jg 2k ucp trm kasih kat kwn2 smua yg mndoakn sy 2k mnjadi
 olahragawati kategori A dlm acara balapan pd thun 2011 ni..sy brsyukur sgt2..skrg sy dpt mrasa bgaimna rsanya mnjdi seorg olhrgwti sklh..slain i2 sy ucp trm ksih kat ahli rmh skan kuning jg sbb bg sy pluang 2k mmgang spanduk 2 prbrisan putri..dr sna sy dpt timba pngalamn baru..sy dpt rsa bgaimna rasanya jd pmgng spnduk,olahrgwti & dpt mmnangi 3emas dlm ktuga2 acra yg sy ambil thun ni..tym mlm sblum ari skan 2 sy mula sdh rasa brdebar..sbb dlm fikiran sy.."ble ka sy lari smua acara jar2k jauh ha..??".."msti dorg laju..sbb dorg bnyk ltihan.."...smua 2 brlegar dlm kotak mnda azian..saiko dri sndri..i2la mslh sy..suka sgt saiko dri sndri..

Wlaubgmnapun alhmdlillah sy dpt jg lari dgn kmmpuan yg sy ada smpai dpt
mnjadi juara dlm smua acara strusnya mnjdi olhrgwti sklh 2k mngh atas..acra yg sy ikut 2 smua jark jauh..mcmna jg mw elakkan dri ni drpd fkir smua 2..klu kena cmpur2 jmlah jarak yg sy lari 2 smuanya 1600m..acara 800m,400m & 4x400m..nasib xda hampus..alhmdulillah..tym blari 2 sy cma mmpu 2k brtwkal ngn brdoa ja..alhmdulillah Allah bntu sy tym 2..

hmmm..pnjg pla crta2 sy ni kn..sy cma nak kongsi ja pnglmn sy ngn kwn2 tym kat
Stadium Likas 2..lgpun ni thun last kita ikut skn kat Semai/Tunas..lgpn kita dah form5..klu nak tgk gmbr2 sukan kta thun ni,nnt sy msukkan..tp skrg gmbr 2 xda..klu ada,nnt sy masukkan ok..nnt rmai2 kta tgk gmbr 2..spya ble kta igt kmbli nostalgia kita brsma kwn2 tym thun 2011
kat Stadium Likas,..ok kwnn2..azian syg kwn2 azian...

Ini ja yg sy mmpu kongsikan kat kwn2..klu kmu ada nak tmbh,tmbhkan ja k..
klu sy ada crta yg blum dikongsi lg.nntsy tmbahkn jg k..gmbr 2 nntsy msukkan klu ada sdh gmbr 2 ok..smua yg baik hnya dr Allah,yg burk dtgnya dr dri sndri jg,nmun hkikatnya
kdua2nya dr Allah jg...wallahualam..
wassalamualaikum w.b.t..

Hye Kwn2 ku...

Assalamualiakum w.b.t..
mggu ni,mggu kli prtma kta blik brmlm 2k thun 2011..lama dah xup date blog form4 ni..almaklumla dah nak spm dah thun ni,2011..sja nak tmbah skit2 post kat blog ni..mcm xbjln ja blog form4 ni..msing2 sbuk ngn hmwrk..sy pun byk gak hmwrk..awl2 lg dah stress o..tp kta xble ptus asa wlpn byk kena bg hmwrk..sthun ja lg ni..lps spm,mna da lg hmwk2 ni kn kwn2..jd trpksa sabar ja la..

Skrg ni azian nak kongsi psl awl prsklhn tym buln January ni..ptg ari ahad 2 smua mpp kna sruh p kmas dewan..lps 2 p lkat snarai nma ahli stiap klas..tiba2..alangkah kmi tkjutnya lps tgk pelan kls yg ustz SB bg Fatin tym 2..klas f.5 pling atas skli..& pling hjung.mcm kmbli ke msa mngh rndah plak..yg pling ksian klas khaldun la..dorg 5thun brturut kls dorg kat blok ats..dsitu2 ja kls dorg..kls Sina,kat kls majjah dlu,klas Rusyd plak kat klas Jarir & klas Khaldun kat kls Abbas dlu tym kta msi f.3(2009)..xpe la..aslkn ada tmpt 2k stdy..

tym mlm ahad yg kta first tym blik asrma 2 kta kena sruh p blik SPBT ambik bku teks..esok pgi nya,prhmpunan rasmi,pndftran f.1 & bljr trus tym pgi 2..tym ari isnin 2 jg kmi dpt hmwrk..ltihn SI..hntr ari Selasa plak 2..tp xpa..yg pnting usha 2k siapknnya..ok.

Thun ni sir Sulaiman xmngajar sdh kat Semai..hmmm..sdihnya..tp guru bru plak yg mgjar +m3 kat klas Rusyd ngn math mod kls Khaldun..nma ckgu 2 ialah ckgu Kamaliah..cra dy mngjar kmi sma mcm sir Sulaiman..rndu plak rsanya..=(..best ckgu 2 mngajar..mcm sir Sulaiman jg..laju..hihi..

Tym ari Isnin,10 Jan..lps prhimpunn rsmi 2 smua mpp kna jmpa..tnya psl bdk f.1 yg cdera 2..lps 2,ttba ckgu Mat bgtw yg dorg ada buat snarai calon ketua ngn pnolong pngawas...sptutnya Syahrul Azlan Sobri yg jg Kp thun ni,ngn Nur Madihah Mardhiah Mohd.Zulkifli pnolongnya..tp ttba ja thun 2011 ni len cra pmilihn kp ngn pp..kmi smua tkjut & xsngka..tw sapa calon2 kp ngn pp thun 2011?..klu putra, Syahrul Azlan,Mohd.Sazali,MOhd.Shukri..klu pu3 plak, Nur Madihah Mardhiah,Noor Hadhirah Wahid,Fatin Atiqah Amir..calon2 2 akn diundi dgn smua guru2 semai..dorg pun kena tmu ramah olh bbrpa org guru 2k dptkn pmilihn yg tpat..

Lps bbrapa hari 2,tym hri Khamis mlm,bru kmi tw sapa trpilih..tym prep mlm 2 smua mpp kna sruh trun p dewan,ada reasel watikah prlntikan 2k ari isnin mggu dpn 2..tym 2 la kmi tnya Mady sapa trplih..alhmdulillah pnlong kp still Mady..cma Kp thun 2011 yg brubah skit..kbnykkn guru2 mmlih Sazali 2k mnjadi Kp Tunas thun 2011...
xsngka plak dy ble dpt..ada la 2 sbb trtntu knp dy yg dpt jd Kp..sy & kwn2 len tw yg Syahrul sgt kcwa ngn sdih,tp Syahrul kna igt,yg kmi smua ttap support syhrul dr blkg..kmi ttap akn bri smgt kat ko Syahrul..sbb Syahrul adalh shbt kmi..ok..

Wlpun rmai yg xbrpa stju Sazali jd Kp thun 2011 ni,kta rmai2 la bg dy smgt..kta bg dy krjsma..dy ada bgtw sy yg dy pun sbnrnya xmw jwtn Kp 2,sbb xmw kcwakn Syahrul..tp dy trpksa trima sbb ada gru2 harapkn dy 2k gntikn tmpt Syahrul..dy cma hrapkn krjasam dr kita ja 2 kwn2..dy pn masi lg dkatakn bru,jd sma2 la kta bntu dy 2k mlksnakn tugas dy sbgai Kp thun ni dgn jayanya..

Insyaallah smpai dsina ja dlu prkongsian crta dr sy 2k blog form4 semai ni..nnt klu ada msa trluang,sy kongsi ngn kmu lg r..insyaallah..sblum 2,sy nak mnta maaf skiranya sy ada buat slh ngn kmu smua..mgkin dlm prkongian crta ni ada yg trsinggung..
sy xda niat nak kcik kn ati @ skit kn hti mna2 pihak..sy cma nak kongsi crta yg sy dpt tym buln Jan 2011 ni..maaf smua..wallahualam..
wassalamualikm w.b.t..



Syahrul Azlan Sobri

                                                               Mohd.Sazali Saini
                                                            (hujung sblh kanan)

                                                            Mohd.Shukri Radin
                                                                  (tengah)

                                               Nur Madihah Mardhiah Mohd.Zulkifli


                                                           Noor Hadhirah Wahid
                                                                 (sblh baby)

                                                                     Fatin Atiqah Amir                                         
                                                                     (hujung sblh kanan)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...